It Follows - David Robert Mitchell

di 24/03/2015 - 08:55 *** Sfeer in plaats van "Boe!", daarom alleen al mag u de Amerikaanse huiverfilm ‘It Follows’ op uw lijstje zetten.

it follows david robert mitchell thriller horror film recensie ruben nollet

Weet u wat ‘The Shining’, ‘Lost Highway’ en ‘Suspiria’ gemeenschappelijk hebben? Ze bevatten alle drie beelden of ideeën die de makers in het hoofd kregen tijdens een nachtmerrie. ‘It Follows’ hoort daar voortaan ook bij. Regisseur/scenarist David Robert Mitchell draagt de kiem voor het verhaal al met zich mee sinds zijn negende. Op die prille leeftijd werd hij geplaagd door een terugkerende droom waarin iets onbestemds hem achtervolgde. Hij wist dat het wezen kwaadaardige bedoelingen had, maar ook dat het voortdurend van gezicht veranderde. Hoewel het traag stapte, kwam het steeds dichter. En om het helemaal eng te maken, kon niemand anders dat monster zien.

Seks als vloek

‘It Follows’ neemt dat huiveringwekkende concept integraal over en voegt er nog een intrigerende laag aan toe. De reden waarom het hoofdpersonage, de 19-jarige Jay, het angstaanjagende schepsel achter zich aan krijgt, is omdat ze seks heeft gehad met een jongen die ze een paar weken eerder heeft leren kennen. Na hun eerste keer maakt hij haar op een niet mis te verstane manier duidelijk dat hij met haar gevrijd heeft om een vloek af te wenden. Voortaan heeft het monster het op haar gemunt in plaats van op hem, en enkel door met iemand naar bed te gaan zal ze het noodlot kunnen doorschuiven.

Veel meer uitleg geeft Mitchell niet over de aard en intenties van de ‘It’ uit de titel, maar bizar genoeg werkt die weinige uitleg de film vooral tegen. Omdat seksualiteit zo’n gewichtig onderwerp is, wordt de verleiding groot om er veel belang aan te hechten, en omdat Mitchell er voor de rest weinig richting aan geeft, komt zijn film thematisch niet zo goed uit de verf. Temeer omdat die troebelheid samenvalt met het finale half uur van de film, dat ook als pure horror minder naar de keel grijpt.

Dreiging en ontzetting

Laat die mindere climax — het slotbeeld is trouwens wel weer in de roos — u echter niet doen twijfelen, want ‘It Follows’ verdient uw aandacht wel degelijk. Mitchell durft het namelijk aan om de gemakkelijke schok- en schrikeffecten tot een minimum te beperken en vol in te zetten op dreiging en ontzetting. De hele film lijkt zich af te spelen in een wereld die niet helemaal klopt en waaruit je niet kan ontsnappen, en niet alleen omdat de camera nooit mooi loodrecht staat. Het onheil kan overal vandaan komen en wordt ook nog eens onderstreept door een fantastische elektroscore.

Toch maar hopen dat ‘It’ je niet te pakken krijgt.

[‘It Follows’ – van David Robert Mitchell met Maika Monroe, Keir Gilchrist, Lili Sepe, Olivia Luccardi, Jake Weary, Daniel Zovatto, Bailey Spry – 1u40]