Le dernier coup de marteau - Alix Delaporte

di 10/03/2015 - 09:31 ** Een tienerjongen moet afrekenen met het idee dat zijn moeder binnenkort misschien zal sterven. ‘Le dernier coup de marteau’ vertelt een indringend verhaal maar struikelt in de finale.

le dernier coup de marteau alix delaporte romain paul gustave mahler drama recensie ruben nolet

Een mens gaat niet enkel naar de bioscoop om zich te amuseren, soms leert hij ook iets bij. Sinds we de Franse film ‘Le dernier coup de marteau’ gezien hebben, weten we bijvoorbeeld dat er iets bijzonders is met de Zesde Symfonie van Gustave Mahler. Het muziekwerk heet niet voor niks ‘Tragische’, want hij bevat tijdens het vierde en laatste deel opvallende hamerslagen, die de vernietiging van alle hoop weergeven.

Wachten op het noodlot

De link naar de film van Alix Delaporte is snel gelegd. Victor, het 13-jarige hoofdpersonage, bevindt zich immers in een weinig benijdenswaardige positie. Het gaat niet goed met zijn moeder, die hem op haar eentje opgevoed heeft nadat zijn vader hen in de steek liet toen hij nog een peuter was. Ze probeert nog wel de schijn op te houden, maar haar uitgemergelde lijf vertelt een ander verhaal.

De groeiende onzekerheid over het lot van zijn moeder — of liever de groeiende zekerheid van het noodlot dat hen wacht — spookt voortdurend door het hoofd van de jongen. Waar kan hij nog terecht? Bij de warmhartige Spaanse buren en hun lieftallige dochter? Bij de voetbaltrainer die ervan overtuigd is dat Victor voldoende talent in huis heeft om het tot een Centre de Formation te schoppen? Of bij zijn vader, een klassieke dirigent die na vele jaren plots terug in Montpellier opduikt?

Twee derden geslaagd

‘Le dernier coup de marteau’ kreeg in de loop van zijn uitgebreide festivalcarrière een reeks prijzen voor zijn acteerwerk, en die heeft hij niet gestolen. Met name Romain Paul, die in Venetië onderscheiden werd als beste jonge belofte, draagt de film alsof hij voor het vak geboren is. Delaporte schudt bovendien een paar sprekende scènes uit haar mouw en geeft nu en dan blijk van een ontroerend gevoel voor eenvoudige poëzie.

Die troeven maskeren echter niet dat ‘Le dernier coup de marteau’ slechts twee derden van een verhaal vertelt. Je kunt argumenteren dat die onvolledigheid deel uitmaakt van het concept, dat Delaporte bij manier van spreken de laatste hamerslag weglaat om te benadrukken dat nooit alle hoop vervlogen is. Maar ze pakt het zo abrupt aan dat het eerder lijkt alsof ze niet goed wist hoe ze een einde moest breien aan haar film.

[‘Le dernier coup de marteau’ – van Alix Delaporte met Romain Paul, Clotilda Hesme, Grégory Gadebois, Mireia Vilapuig, Candela Peña, Tristán Ulloa, Farida Rahouadj, Farid Bendali – 1u22]