Wild Card - Simon West

di 10/02/2015 - 09:24 *** De Britse knokacteur Jason Statham doet een beredeneerde poging om zijn carrière in een nieuwe richting te sturen. Aan de hand van een beproefd recept nog wel.

wild card jason statham simon west recensie ruben nollet heat remake william goldman

Oscars voor ‘Butch Cassidy and the Sundance Kid’ en ‘All the President’s Men’. Genreklassiekers als ‘Marathon Man’, ‘The Stepford Wives’ en ‘Misery’. Epische oorlogsdrama’s als ‘A Bridge Too Far’. Inventieve sprookjes als ‘The Princess Bride’. Het is een indrukwekkend oeuvre dat William Goldman bij elkaar geschreven heeft sinds de vroege jaren ’60. En dat is nog enkel zijn werk als scenarist. Daarnaast pende hij ook nog non-fictie, toneelstukken, kortverhalen en romans.

Lijf aan lijf

Zo publiceerde hij in 1985 het noir-achtige ‘Heat’, met als centrale figuur Nick, een eenzaat die in Las Vegas zijn talenten als lijf-aan-lijf-vechtjas verhuurt. Of liever als ‘chaperone’, zoals hij het noemt. Op die manier hoopt hij genoeg geld bij elkaar te sparen om de rest van zijn dagen in Venetië te kunnen slijten. Van die droom komt echter weinig in huis, omdat Nick het gokken niet kan laten.

Een jaar nadat ‘Heat’ in de rekken belandde, kwam het al tot een verfilming, waarvoor Goldman zelf het script schreef. Hoofdacteur Burt Reynolds zag in het snedige drama een uitgelezen kans om te tonen dat hij iets anders kon dan de rebel uithangen aan het stuur van een snelle wagen. Via de ‘Smokey and the Bandit’- en ‘Cannonball Run’-series was Reynolds bijzonder populair geworden met dat soort karakters, maar het was dringend tijd voor iets anders. ‘Heat’ flopte echter zowel bij de critici als het publiek en ook Goldman had er weinig positiefs over te vertellen.

Brutaler en explicieter

Wat de intussen 83-jarige schrijver denkt van de versie die regisseur Simon West er nu van gemaakt heeft, weet ik niet, maar het zou me niet verbazen mocht hij een pak meer in zijn nopjes zijn. Aan het scenario is nauwelijks geraakt, op een paar details na. Zo heet de hoofdfiguur nu Nick Wild, droomt hij van Corsica in plaats van Venetië, spelen sommige scènes zich op andere locaties af en krijgen we een meer open einde. Dat het er brutaler en explicieter aan toe gaat dan 30 jaar geleden, is dan weer niet meer dan normaal.

Grappig genoeg vinden we ook nu weer een acteur in de hoofdrol die wil laten zien dat hij veelzijdiger is dan iedereen denkt. De Brit Jason Statham brak internationaal door als een van de straat geplukte knokker met een sarcastisch gevoel voor humor. Die stijl heeft hem geen windeieren gelegd, maar hij heeft er zichzelf ook mee in een hoekje geduwd. Daar moet ‘Wild Card’ nu iets aan doen. Statham mept er nog steeds niet naast, maar draagt ook moeiteloos de emotionele kanten van zijn personage.

Of Statham nu effectief andere horizonten zal verkennen, valt nog af te wachten. De films waarin we hem de komende maanden mogen bewonderen — ‘Furious 7’, ‘Spy’ en ‘Mechanic: Resurrection’ — wijzen alvast niet in die richting. Anderzijds komt ‘Wild Card’ natuurlijk nu pas in de zalen. Benieuwd wat het zal worden.

[‘Wild Card’ – van Simon West met Jason Statham, Dominik García-Lorido, Michael Angarano, Milo Ventimiglia, Hope Davis, Stanley Tucci, Max Casella - 1u32]