When Marnie Was There - Hiromasa Yonebayashi

di 10/02/2015 - 09:23 ** Een jong meisje maakt op vakantie kennis met een eigenaardig leeftijdsgenootje dat in een chique strandvilla woont. ‘When Marnie Was There’ ziet er mooi uit, maar kan niet tot het einde boeien.

when marnie was there animatie japan ghibli hiromasa yonebayashi recensie ruben nollet

Dat was het dus voorlopig. Met ‘When Marnie Was There’ zet de legendarische Japanse animatiestudio Ghibli tot nader order een punt achter zijn tekenfilmproductie. Het pensioen van drijvende kracht Hayao Miyazaki bleek een te grote aderlating om meteen op te vangen. Het zijn zeker mooie tijden geweest, vooral door het hoge niveau van Miyazaki’s films — ‘Spirited Away’ zal altijd een bijzondere plaats in mijn hart bewaren — maar ook door het werk van regisseurs als Isao Takahata (de parel ‘Grave of the Fireflies’) en Hiromasa Yonebayashi (‘Arrietty’).

Identiteitscrisis

Het onbepaald verlof van Studio Ghibli wordt nu ingezet met Yonebayashi’s nieuwe film. Het is helaas een au revoir in mineur. ‘When Marnie Was There’ is gebaseerd op de gelijknamige roman van Joan G. Robinson uit 1967, een kinderboek waarvan Miyazaki ooit zei dat het tot zijn persoonlijke top 50 aller tijden behoort. Robinson situeerde haar verhaal in de moerassen en zandvlakten van Norfolk, Yonebayashi kiest het noorden van Hokkaido als locatie.

Daar reist de 12-jarige Anna naartoe om te ontsnappen aan de smog van haar thuisstad Sapporo, waar ze regelmatig astma-aanvallen krijgt. Haar ademtekort heeft echter met meer te maken dan enkel vervuilde lucht. Het meisje zit over het algemeen slecht in haar vel, worstelt ook met een knoert van een identiteitscrisis en is compleet mensenschuw geworden. Ze is dan ook blij met de afzondering van het kustdorpje waar ze gaat logeren. Wanneer ze tijdens een wandeling een wonderlijke villa ontdekt en daar het blonde meisje Marnie ontmoet, lijkt ze eindelijk open te bloeien.

Verdampende pracht

‘When Marnie Was There’ levert het zoveelste bewijs dat Studio Ghibli op technisch vlak voor niemand moet onderdoen en toch een unieke stijl hanteert. De dromerig romantische sfeer die de animatiestudio eigen is, waait ook hier overvloedig door het verhaal. Marnie en Anna roeien bij maanlicht, dansen onder de sterren, rennen door de regen en ga zo maar door. Ook als de historie een dramatische wending neemt, is de beeldenpracht nooit veraf.

Naarmate de film opschiet, verdampt echter het grootste deel van de — weinige — spanning die Robinsons verhaal in zich heeft. Aanvankelijk vraag je je af hoeveel zich in Anna’s verbeelding afspeelt,  maar als mysterie verliest Marnie al snel haar interesse. Toch doet Yonebayashi alsof hij nog allerlei troeven achter de hand houdt, een strategie die al te doorzichtig is. Als de emoties finaal in volle hevigheid losbarsten, heb je eigenlijk al afgehaakt.

[‘When Marnie Was There’ – van Hiromasa Yonebayashi met de stem van Sara Takatsuki, Kasumi Arimura, Nanako Matsushima, Susumu Terajima, Toshie Negishi – 1u43]