Big Hero 6

di 10/02/2015 - 09:22 *** Disney gaat voor het eerst de superheldentoer op. En ja, daar zit Marvel voor heel veel tussen.

big hero 6 disney marvel animatie recensie ruben nollet

Toen Disney op oudejaarsdag 2009 Marvel inlijfde, was de vraag of de economische overname ook tot een stilistische en thematische kruisbestuiving zou leiden. Ik heb vooralsnog geen duidelijke disneyficatie van de Marvel-films gemerkt — ook al omdat die avonturen om te beginnen dichter bij het Disney-universum aanleunen dan ze zelf willen toegeven. Maar ‘Big Hero 6’ is nu wel de eerste aanwijzing dat Marvel deel geworden is van het Disney-DNA.

Marvel-grondstof

Na de schattige, maar weinig opzienbarende kortfilm ‘Feast’ worden we getrakteerd op een verhaal dat zijn grondstof bij een van de vele honderden Marvel-strips heeft gevonden. De oorspronkelijke ‘Big Hero 6’ ging over een Japans superheldenteam met onder zijn leden het 13-jarige genie Hiro — what’s in a name — en de gespierde, groene superrobot genaamd Baymax, die de jongen ontworpen heeft.

De animatieversie verkast de actie niet alleen naar een futuristische omgeving die Japanse en Amerikaanse invloeden vermengt en toepasselijk San Fransokyo heet. Hij pompt ook een hogere dosis sentiment in het verhaal. De Hiro die hier opduikt, is een kwajongen met een brein voor robottechnologie, maar een gebrek aan richting in zijn leven. Weeskind, weet u wel? Gelukkig is er zijn oudere broer Tadashi, die in een robotlab werkt en Hiro warm weet te maken voor de baanbrekende stappen die ze daar zetten. Maar net dan slaat het noodlot toe.

Knuffelbaar

Al even veelzeggend is de gedaanteverwisseling die Baymax heeft ondergaan. In dit geval werd de robot ontwikkeld door Tadashi, is hij spierwit en opblaasbaar en dient hij als een soort mobiele verpleger. Knuffelbaar in alle mogelijke betekenissen van het woord dus, zelfs wanneer hij in de loop van het verhaal een andere kant van zichzelf laat zien. Het is meteen ook het grote verschil met ‘The Iron Giant’, waardoor de makers van ‘Big Hero 6’ zich ontegensprekelijk hebben laten inspireren.

Aan dat meesterwerk van Brad Bird kunnen regisseurs Don Hall en Chris Williams niet tippen, maar ze leveren wel een fraaie, entertainende en zwierige animatiefilm af. ‘Big Hero 6’ wisselt energieke actie af met gevatte knipoogjes en plezierige slapstick, en hij blijft onder alle omstandigheden op de rails.

[‘Big Hero 6’ – van Don Hall & Chris Williams met de stem van Ryan Potter, Scott Adsit, Jamie Chung, Daniel Henney, T.J. Miller, Damon Wayans Jr., Genesis Rodriguez, James Cromwell, Alan Tudyk, Maya Rudolph – 1u42]