Driemaal Peter Verhelst

vod
vr 06/03/2015 - 09:58 Peter Verhelst stelde zijn boek 'De kunst van het crashen' voor in de Minard in Gent. Tegelijkertijd ging zijn theaterstuk 'Hotel Malaria' in première en kon u er ook kennismaken met zijn artistieke universum 'Verhelst XL'.

peter verhelst auteur dichter regisseur de kunst van het crashen hotel malaria verhelst xl ntg gent lien wildemeersch bert luppes maud bekaert johan tahon

Cobra sprak met Peter Verhelst

Dichter, auteur en regisseur Peter Verhelst vertelt over zijn boek 'De kunst van het crashen', over zijn theaterstuk 'Hotel Malaria' en de tentoonstelling 'Verhelst XL'. Plaats van afspraak is de Minard in Gent waar het boek op 26 februari werd voorgesteld. (Cobra.be, 5 maart 2015)

Bert Luppes over Hotel Malaria

06/03/201517:56

Bert Luppes over Hotel Malaria

06/03/201517:56

'De kunst van het crashen'

Het boek begint met een ongeval dat echt gebeurd is op 23 april 2013. De auteur rijdt op de E40 ter hoogte van Wetteren een vrachtwagen voorbij. De vrachtwagen verliest een wiel, de auto van Verhelst botst daarop en gaat drie keer over kop. Hij overschouwt het accident vanop de vangrail.

Drie of meerdere seconden zijn uit zijn hoofd gewist. Hij wil die reconstrueren met verhalen. Deze verhalen vormen 'de kunst van het crashen'.

Door deze gebeurtenis weet Verhelst nu wat pijn is. "Ik weet wat dit doet met mensen, ik kan me daar nu iets bij voorstellen," legt hij uit aan Cobra.be. "Ik bekijk daardoor de mensen anders, empatischer misschien. Op een of andere manier heb ik dit proberen te verwerken in mijn boek. Het is mijn meest menselijke boek tot nu toe."

Verhelst schreef nog nooit autobiografisch. In 'De kunst van het crashen' laat hij voor het eerst een soort kwetsbaarheid toe. Maar niet expliciet. Hij schrijft over het werk van de Ierse schilder Francis Bacon. "Wat ik daarover zeg, is eigenlijk heel autobiografisch, heel erg met mij verbonden," verklaart Peter Verhelst.

"Ik wou absoluut schilder worden, maar ik had al heel snel door dat het de mensheid niet zou verbeteren." Daarom wou Peter Verhelst schrijven alsof hij schilder, legt hij uit aan Cobra.be: "Ik wou niet schrijven volgens de logica van literatuur, maar volgens de logica van hoe men werkt aan schilderijen en foto's."  Mensen die zijn boeken lezen, weten wat hij bedoelt.
 

'Verhelst XL'

"Ik ben heel nauw betrokken bij beeldende kunst, de meeste van mijn vrienden zijn beeldende kunstenaars," gaat hij verder. Samen met beeldend kunstenaar Johan Tahon en met zijn vriendin en letterbeeldhouwster Maud Bekaert wou hij rond de voorstelling 'Hotel Malaria' een gelijkaardige sfeer creëren, een stil en rustig parcours installeren. "Het is een uitnodiging om te zitten en te kijken. Zo ontdek je dingen die je op het eerste zicht niet ziet."

De titel van de tentoonstelling, 'Verhelst XL', is ironisch bedoeld en verwijst naar een soort verzameling, een universum van P. Verhelst.

'Hotel Malaria'

Peter Verhelst schreef ook de theatervoorstelling 'Hotel malaria'.  Die gaat over een man van zestig en een vrouw van dertig die een contract hebben opgesteld en ondertekend. Geleidelijk aan ontdek je wat dat contract inhoudt. "Eigenlijk gaat het over twee mensen en over wat liefde is of zou kunnen zijn," legt Verhelst uit.
Het is een verstilde theatervoorstelling, "de acteurs hebben nog nooit zo stil gepraat op een podium, je hoort bij wijze van spreken hun tong bewegen. Je wordt als het ware getuige van iets heel intiems." De voorstelling wordt gespeeld door Bert Luppes en Lien Wildemeersch.
 

Voor- en tegenstanders van het werk Peter Verhelst

Peter Verhelst heeft grote bewonderaars, maar ook mensen die een afkeer hebben van zijn werk of "mensen die het schuim op de lippen krijgen als ze ook maar een cover van mijn werk zien," formuleert hij zelf: "Het zal wel iets te maken hebben met de vorm, ik wijk af van een lineair verhaal, de taal die ik gebruik is veeleisend en nodigt uit om mee te denken."

 

Peter Verhelst over 'De kunst van het crashen'

Dichter, auteur en regisseur Peter Verhelst vertelt over zijn boek 'De kunst van het crashen'. (Hoera cultuur, 5 maart 2015)

Wie het universum van Peter Verhelst wil ontdekken of herontdekken of toch nog een poging wil wagen om het te begrijpen, kan hier terecht:

['Hotel Malaria' met Lien Wildemeersch en Bert Luppes - van 11 maart tot en met 21 maart in de Minard in Gent (een productie van NTG).
Ook nog in Kortrijk, Brussel en Amsterdam.
Hier alle info.]


[Naar aanleiding van deze productie is er de tentoonstelling 'Verhelst XL' een verkenningsparcours met Verhelsts artistieke universum, samen met letterbeeldhouwster Maud Bekaert en kunstenaar Johan Tahon en Brugge Plus.]


[Zijn boek: 'De kunst van het crashen' is uitgegeven door Prometheus]