Dakira en Miras

vod
do 20/02/2014 - 11:09 Vijftig jaar geleden kwam de eerste generatie Marokkanen en Turken op onze uitnodiging, hier werken. De dubbele tentoonstelling 'Dakira en Miras' in Antwerpen brengt deze migratiegeschiedenis in beeld. Cobra.be sprak met fotografe Aysel Kaçar.

dakira miras tentoonstelling foto fotografie migratie 50 jaar gouden jubileum antwerpen felix pakhuis federatie van marokkaanse verenigingen fmv unie van turkse verenigingen utv herinnering erfgoed aysel kacar fotografe portret

'Dakira en Miras', de reizende tentoonstelling, brengt een stuk migratiegeschiedenis tot leven aan de hand van persoonlijke verhalen, illustraties, getuigenissen en voorwerpen. Aanleiding is de vijftigste verjaardag van de ondertekening van de bilaterale akkoorden  die België sloot met Turkije en Marokko om gastarbeiders naar ons land te laten komen. Dat gebeurde op 17 februari 1964.

Naar aanleiding van dit gouden jubileum organiseren de Federatie van Marokkaanse Verenigingen (FMV) en de Unie van Turkse Verenigingen (UTV) deze dubbele tentoonstelling in het Felix Pakhuis in Antwerpen.  Daarna gaan beide expo’s hun eigen weg en reizen ze apart naar verschillende locaties in Vlaanderen.
 

Miras

De tentoonstelling 'Miras', wat 'erfgoed' betekent in het Turks, schetst een beeld van de pioniersjaren van de Turkse gemeenschappen. Volgende generaties maken via deze tentoonstelling kennis met de verhalen van de Turkse pioniers; het medisch onderzoek vooraleer ze konden migreren naar België, de moeilijkheden, het gemis van familie,.. Voor sommigen was het een tijdelijk verblijf, anderen bouwden hier definitief hun leven op.

50 jaar migratie in beeld

Vijftig jaar geleden kwam de eerste generatie Marokkanen en Turken op onze uitnodiging hier werken. De dubbele tentoonstelling 'Dakira en Miras' in Antwerpen brengt deze migratiegeschiedenis in beeld. Fotografe Aysel Kaçar nam portretten van Turkse pioniers om hun verhalen vast te leggen. Cobra.be sprak met haar.

Fotografe Aysel Kaçar was 12 jaar toen ze tegen haar wil naar België kwam, samen samen met haar ouders. Tot op de dag van vandaag heeft ze heimwee.

Enkele jaren geleden viel het haar op dat leeftijdsgenoten van haar ouders één voor één stierven. Daarom besloot ze om deze migranten van de eerste generatie op foto vast te leggen, voor het te laat was. Zo vertelt ze aan Cobra.be: "Tijdens de fotosessies die gemiddeld drie uren duurden, praatten we uren over koetjes en kalfjes, maakten we grappen, lachten we,.. tot ik hen vroeg hoe ze hun migratie hebben ervaren. Dan werd het stil. Hun blikken bevroren, de glimlach was weg en het bleef stil. Dat was het moment waarop ik de foto’s trok.’ Bekijk en beluister hiernaast het volledige interview van Cobra.be

Dakira

Het Marokkaanse luik van de tentoonstelling ‘Dakira’, wat 'herinnering' betekent in het Arabisch, brengt de migratie tot leven via voorwerpen en interviews met de eerste generatie Marokkanen die hier kwamen wonen. Verhalen over leefomstandigheden, culturele verschillen, heimwee, tradities, sport,…. worden verteld door de Marokkaanse gastarbeiders. Voorwerpen die deze verhalen ondersteunen, staan uitgestald in de open ruimten van het Felix Pakhuis in Antwerpen. Voor jongeren is er een educatief luik waardoor ze kennis kunnen maken met de Marokkaanse migratiegeschiedenis.

50 jaar migratie in het journaal

< >